Nowa strona 1 zig-zag.prv.pl
Menu
Aktualności
Świetlice
Biblioteki
Zespół Feniks
Zespół ludowy
Sekcje
Boiska wielofunkcyjne
Galeria zdjęć
Albumy
Kontakt
Księga gości
Forum
Zamówienia
Wyszukiwarka
Kalendarz wydarzeń
Statut SOK
Biblioteki
Miękinia
Lutynia
Mrozów
Wilkszyn
Świetlice
Białków
Brzezinka Średzka
Gałów
Głoska
Krępice
Lubiatów
Brzezina
Lutynia
Księginice
Łowęcice
Mrozów
Prężyce
Radakowice
Wilkszyn
Wróblowice
Zabór Wielki
Źródła
Uniwersytet Trzeciego Wieku

Konto użytkownika
Witaj,
nie jesteś zalogowany.

Zaloguj się
Statystyki
Dzisiaj wizyt: 262
Dzisiaj odsłon: 1 024
Ogółem wizyt: 311 447
Ogółem odsłon: 1 301 117

Goście: 9Aktywni użytkownicy: 1
Hymn państwowy

Z HISTORII HYMNU

Tekst Pieśni Legionów Polskich we Włoszech, noszącej później tytuł Mazurek Dąbrowskiego lub Jeszcze Polska nie zginęła, powstał między 16 a 19 lipca 1797 roku w miejscowości Reggio nell'Emilia (niedaleko Bolonii), w ówczesnej Republice Lombardzkiej (Włochy). Napisał go Józef Rufin Wybicki - herbu Rogala, potomek rodu osiadłego w XVI wieku na Pomorzu (on sam pochodził z Będomina). Był poetą, dramatopisarzem, kompozytorem, prawnikiem, dyplomatą i działaczem politycznym, uczestnikiem konfederacji barskiej i powstania kościuszkowskiego. W lipcu 1797 roku przyjechał do Lombardii jako współorganizator Legionów Polskich generała Jana Henryka Dąbrowskiego (powstających przy armii francuskiej Napoleona Bonaparte). Pieśń Legionów Polskich we Włoszech została napisana przez Wybickiego dla uświetnienia uroczystości pożegnania odchodzących z Reggio legionistów i tu została odśpiewana po raz pierwszy.

Już w kilka tygodni później, kiedy Wybicki przebywał w Mediolanie, a Dąbrowski z legionistami w Bolonii, generał pisał do przyjaciela: "Żołnierze do Twojej pieśni nabierają coraz więcej gustu i my ją sobie często nuciemy z winnym szacunkiem dla autora". I jeszcze tego samego 1797 roku rozrzucone po całych północnych Włoszech oddziały polskie poznały Pieśń Legionów, która nie tylko zyskiwała sobie coraz większą popularność, ale stawała się nową, mobilizującą siłą. Nie tylko dla wojska... Oto za pośrednictwem emisariuszy przedostających się przez granice kordonów naszych zaborców pieśń trafiła do Warszawy, Krakowa, Poznania i innych miast, by już w kilka miesięcy od chwili swoich narodzin - siać nową wiarę w wolność.

Mazurek Dąbrowskiego - jak nazywano potem tę pieśń - towarzyszył Polakom we wszystkich bitwach kampanii napoleońskiej, a także w 1806 roku, kiedy to Dąbrowski w aurze zwycięzcy znalazł się w Wielkopolsce. Tu mieszkała Basia, która rok później została żoną generała.

Nadszedł czas Księstwa Warszawskiego i już wówczas pieśń Legionów Polskich we Włoszech stała się jakby nieoficjalnym hymnem; taka była jej popularność i legenda z nią związana.

Po upadku Napoleona, w nowo utworzonym Królestwie Polskim pod zarządem księcia Konstantego, brata rosyjskiego cara, próbowano usunąć tę pieśń z narodowej pamięci. Ale już od powstania listopadowego 1831 roku znów powszechnie ją śpiewano, jako jedną z najpopularniejszych pieśni patriotycznych.

W połowie XIX stulecia Mazurek Dąbrowskiego wszedł w nowy niejako okres swoich dziejów, stając się jedną z najważniejszych pieśni narodów słowiańskich. A ściślej mówiąc: stał się pierwowzorem wielu późniejszych hymnów. Ze słynnego zawołania Józefa Wybickiego: "Jeszcze Polska nie umarła, kiedy my żyjemy", korzystali autorzy tekstów pieśni o podobnym charakterze, pieśni przywracających wiarę w niepodległość zniewolonych dotąd Serbów, Czechów, Łużyczan czy Ukraińców. (...)

Od blisko dwóch stuleci nie została wyjaśniona zagadka historyczna dotycząca wszystkich Polaków: skąd się wzięła melodia, którą cały naród uznaje jako swój symbol?

Początkowo sądzono, że melodię tę skomponował książę Michał Kleofas Ogiński (twórca słynnego poloneza - Pożegnanie ojczyzny), potem materiały archiwalne temu zaprzeczyły i do dziś najczęściej autorzy śpiewników i prac naukowych podają określenie "melodia ludowa" (a niektórzy dodają do tego asekuracyjny znak zapytania). Otóż trzeba przypomnieć, że w XVIII wieku mazur był w Polsce tańcem szlacheckim, a nie ludowym. I w warstwie muzycznej należał - jakbyśmy to dziś określili - do sztuki użytkowej, modnej wśród szlachty i bogatego mieszczaństwa. (Nazwa "mazur" pojawiła się po raz pierwszy dopiero około połowy tegoż XVIII stulecia.) Nowe figury taneczne mazura kształtowała też scena teatralna (z którą przez pewien czas współpracował Józef Wybicki jako autor sztuk teatralnych i kompozytor),
a figury te były przenoszone z teatrów do dworów i na salony miejskie.

Myślę, że najbliższe prawdy jest założenie, iż Józef Wybicki dla potrzeb swojego tekstu Jeszcze Polska nie umarła sam opracował znane mu już poprzednio wątki melodyczne, łącząc je w jedną całość formalną. (...)

Podczas jednego z kursów literatury słowiańskiej w Paryżu, 26 kwietnia 1842, roku Adam Mickiewicz stwierdził: "Sławna pieśń legionów polskich poczyna się od wierszy, które są godłem historii nowej: Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy. Słowa te mówią, że ludzie mający w sobie to, co istotnie stanowi narodowość, zdolni są przedłużać byt swojego kraju niezależnie od warunków politycznych tego bytu, i mogą nawet dążyć do urzeczywistnienia go na nowo..."

W roku 1978 powstało w Będominie - domu narodzin Józefa Wybickiego - Muzeum Hymnu Narodowego.

Źródło: Wacław Panek, Hymny Polskie, Warszawa 1997

Pliki do pobrania:

Tekst literacki hymnu państwowego

    * .pdf (98 KB),


Tekst muzyczny hymnu państwowego

    * głos solo: .pdf (23 KB),

    * fortepian: .pdf (25 KB),

    * orkiestra dęta: .pdf (115 KB),

 


Szybki PIT

 

Szybki PIT

Angielski w bibliotece

Angielski w bibliotece

Herb Gminy Miękinia

Zasób biblioteczny

Hymn państwowy

Losowe zdjęcie


Prognoza pogody

trwa inicjalizacja, prosze czekac,

Galeria zdjęć
Najwyżej ocenione
Najczęściej oglądane
Ostatnio dodane
Szukaj w galerii
RSS Kultura
Tuwim dla Dorosłych
Koncert teatralno-kabaretowo-zwariowany na Juliana twórczości opartej Tuwima. Teatralna podróź w głąb poetyckiego świata Juliana Tuwima oparta w duźej mierze na wydanym pośmiertnie w 1958 roku zbiorze "W oparach absurdu" - pisanym od lat 20 - tych wraz z Antonim Słonimskim, a zawierającym nieśmiertelne i niestarzejące się zabawy sztuką purnonsensu, abstrakcji, groteski i kpiny kultura.wp.pl

„Pikselowy świat” Ryszarda Lecha w Galerii Qadrat
Wprost z Muzeum Narodowego w Gdańsku do Galerii Sztuki Współczesnej Qadrat przenosi się wystawa twórczości Ryszarda Lecha. Niezwykła jest technika, w jakiej powstały prezentowane obrazy „Pikselowego świata”, jak i sama postać artysty kultura.wp.pl

Dokumenty Jana Kułakowskiego trafiły do Archiwum Akt Nowych
Opracowania, notatki, wykłady i korespondencja z lat 1953-2011 znalazły się wśród dokumentów działacza m.in. Solidarności, dyplomaty i polityka, negocjatora przystąpienia Polski do UE Jana Kułakowskiego. Zostały one we wtorek przekazane do stołecznego Archiwum Akt Nowych kultura.wp.pl

Festiwal Ars Cameralis przez 16 dni
Koncerty artystów m.in. z kręgu muzyki alternatywnej, spotkanie poświęcone twórczości Witolda Wirpszy, przegląd kina słowackiego - znalazły się w programie 22. Festiwalu Ars Cameralis. Impreza potrwa 16 dni - poinformowano w środę w Katowicach kultura.wp.pl

Wystawa - jak zmieniał się wystrój kuchni od XIX w.
Zmiany w wystroju kuchni, mebli i sprzętów kuchennych od XIX wieku do lat współczesnych będą tematem wystawy "Przy kuchennym stole - wnętrza i smaki kuchni śląskiej", która zostanie zaprezentowana w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu kultura.wp.pl

Abakanowicz i Makowski przekazali swoje dzieła Muzeum Narodowemu we Wrocławiu
Zbiory wrocławskiego Muzeum Narodowego wzbogaciły się o 11 rzeżb Magdaleny Abakanowicz oraz obraz Zbigniewa Makowskiego. Artyści przekazali swoje dzieła placówce z okazji jubileuszu 65-lecia jej istnienia kultura.wp.pl

Konserwatorzy zajęli się reliktami dawnej łażni obozu Auschwitz
Konserwatorzy rozpoczęli prace mające na celu zabezpieczenie reliktów po budynku łażni między blokami 1 i 2 w byłym niemieckim obozie Auschwitz I. Do dziś przetrwały po nim m.in. kominy, zbiorniki na wodę oraz posadzka. Harmonogram prac zaplanowany został na dwa lata kultura.wp.pl

Wariacje malarskie na temat "Dziewczyny z perłą"
33 wariacje nt. obrazu "Dziewczyna z perłą" Jana Vermeera van Delft z 1664 r. składają się na wystawę prac armeńskiego malarza Nareka Avetisyana pt. "Przemiany Dziewczyny z perłą. Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem". Obrazy będą od czwartku prezentowane w Muzeum Narodowym w Szczecinie kultura.wp.pl

Zbigniew Rybczyński złoźył doniesienie do prokuratury na ministra kultury i szefa CeTA
Zbigniew Rybczyński, b. dyrektor Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu, zarzucił ministrowi kultury i szefowi CeTA, źe we właściwym czasie nie poinformowali prokuratury o przywłaszczeniu środków publicznych, i złoźył doniesienie w tej sprawie. Resort kultury twierdzi, źe Rybczyński wprowadza opinię publiczną w błąd kultura.wp.pl

Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Narodowego ma 110 lat
Wspieranie Muzeum Narodowego w Krakowie, zakup eksponatów dla tej placówki i finansowanie konserwacji dzieł sztuki to niektóre z działań Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Narodowego, które istnieje od 110 lat kultura.wp.pl

Generowanie strony [s]: 0.5701
Website engine's code is WebMan